Vores mad

 

Vores udgangspunkt er det nordiske køkken med de kendte traditionelle retter, der passer på vores breddegrader. De får dog alle et tvist af krydderier fra varmere himmelstrøg, flere grøntsager og en øget brug af planteproteiner.

”Når vi i Studenterhusfonden siger,
at vi dagligt laver al vores mad selv og helt fra bunden,
så er det ærlig snak”

Samtidig sker vores madproduktion indenfor rammerne af det bæredygtige køkken med 100% brug af økologiske grøntsager og frugter.

Det stiller meget høje krav til vores kokkes faglighed og til vores lokale producenter og leverandører.

Mad efter Y-modellen
Et andet perspektiv, som præger SHF’s bestræbelser i vores daglige madproduktion er, at særligt uddannelsessøgende unge i Danmark ikke får nok af fuldkorn, frugt og grøntsager i deres daglige kost.

Især er det de ældste elever, der ikke efterlever anbefalingen om at indtage mindst 600 gram frugt og grønt dagligt. Kun 1 ud af 20 præsterer den mængde.

Derfor tager SHF et ansvar på sig for at hjælpe med at stimulere til øget indtag for netop den ungdom, der har sin gang på AU’s Campus. Gennem spændende, smagfulde og attraktive måltider udvikler vi appetit på udvidelse af unges madrepertoire, lysten til at prøve nyt og en viden om, hvorfor de skal træffe det sundere valg, hvor de kan.

Vi tilrettelægger vores menuplaner, sådan at alle tilbudte retter, Grab N’Go’s og salater både til kødspisere og veganere bygges op efter myndighedernes anbefalede ”Y-tallerken”.

Y-tallerkenen
Grøntsager fylder minimum 2/5 dele af måltidet; andre 2/5 skal bestå af kilder til kulhydrater, så som kartofler, brød, korn, ris eller pasta, mens kun den sidste 1/5 må være de proteinrige næringskilder som linser, kikærter, æg, ost, høns, fisk, svin, oksekød o.l.

Samtidig lægger vi os op ad myndighedernes øvrige anbefalinger om den ernæringsrigtigt sammensatte kost:

  • Det betyder, at vi vælger de sundeste olier som jomfru olivenolie med sit høje indhold af enkeltmættede fedtsyrer og antioxidanter som klorofyl, karotenoider og E-vitamin, samt dansk koldpresset rapsolie, som er særligt rig på de gode Omega3-fedtsyrer.
  • Det betyder, at vi anvender magre mælkeprodukter, når de indgår i vores tilberedning af måltider.
  • Det betyder, at vi naturligvis sparer på saltet, når vi tilsmager måltiderne. I stedet benytter vi en lang række af både de varme og de nordiske krydderier til at give retterne spændende smag.
  • Det betyder, at vi bruger de grovere og sundere fuldkornsprodukter, som myndighederne anbefaler, hvor de indgår i vores retter.
  • Det betyder, at vi selv fremstiller vores pålægsprodukter fra bunden. Så ved vi, hvad der er i dem og vi kan for eksempel undgå at salte med nitrit, som mistænkes for at indeholde kræftfremkaldende forbindelser.
  • Det betyder, at vi undgår at tilsætte sukker til måltidsretter.
  • Det betyder, at vi tilbyder snittet frugt som en del af vores salatbar. Og at økologiske frugter fra ”Årstiderne” altid kan købes, som et alternativ til sukkerholdige snacks.

    Eksempel på en frokostanretning